Meer nadruk op preventie en vroegtijdige interventie
Het aantal nieuwe dossiers was zo’n 4% lager in 2017 ten opzichte van 2016 (482.373 tegenover 501.280 in 2016).
De belangrijkste oorzaak ligt in een gewijzigde aanpak bij schuldeisers waarbij steeds meer nadruk ligt op preventie en vroegtijdige interventie.
Met name bij de Rijksoverheid (CJIB en DUO) en zorgverzekeraars speelt dit een belangrijke rol. Flanderijn ondersteunt opdrachtgevers bij die aanpak.
Onze incassowerkzaamheden schuiven steeds meer op richting minnelijke incasso en preventie.
Uiteindelijk komt slechts zo’n 10% van de uit handen gegeven zaken bij de rechter (gerechtelijke fase) terecht.
Toename van opdrachtgevers
Flanderijn werkt voor een breed scala aan opdrachtgevers. In totaal tellen de kantoren van Flanderijn zo’n 4.000 actieve opdrachtgevers.
De top 100-klanten leveren zo’n 70% van de opdrachten aan. De grootste klanten zijn te vinden onder de zorgverzekeraars, financiële dienstverleners,
woningverhuurders, energieleveranciers, pensioenfondsen, netbeheerders en landelijke en regionale overheden.
In 2017 zijn er iets meer dan 300 nieuwe opdrachtgevers van de dienstverlening van Flanderijn gebruik gaan maken.
Daarvan leveren 40 opdrachtgevers tussen de 50 en 200 opdrachten per jaar aan, 25 tussen de 200 en 1500, 4 tussen de 1500 en 5000 en 4 meer dan 5000.
Eenmalige correctie vanwege nieuw dossierbehandelingsapplicatie
Het aantal afgerekende dossiers is beduidend hoger dan in 2016.
Deze forse toename ten opzichte van 2016 is te verklaren doordat in het cijfer van 2016 de afgerekende dossiers in de nieuwe dossierbehandelingsapplicatie (Flids)
niet zijn meegeteld. In het cijfer van 2017 is dat wel gedaan. Dit is een eenmalige correctie.
Invloed van invoer Digitale Beslag Register 2016
Iets meer dan 34% van de dossiers is in 2017 als niet volledig verhaald afgerekend.
Dit percentage neemt in de afgelopen jaren steeds verder toe (2015: 27%, 2016: 30,5%).
De belangrijkste oorzaak is de invoering van het Digitale Beslag Register in 2016.
In dit register worden alle door gerechtsdeurwaarders gelegde beslagen op inkomsten vastgelegd.
Gerechtsdeurwaarders moeten dit register verplicht bevragen bij het dagvaarden.
Wanneer uit een raadpleging blijkt dat de betreffende vordering niet binnen 3 jaar geïncasseerd kan worden, moet de schuldeiser hierover geïnformeerd worden.
Die kan dan besluiten om de vordering wel of niet bij de rechter voor te leggen.
In de praktijk zijn schuldeisers in dat geval erg terughoudend bij het maken van verdere kosten en besluiten vaak de vordering af te boeken.
In het streven om onnodige kosten te voorkomen werkt deze raadpleging goed.
Maar de keerzijde is ook dat er meer vorderingen als oninbaar worden afgeboekt en de schuldeiser met lege handen achterblijft.
Flanderijn pleit al jaren voor een goedkopere gerechtelijke procedure voor onbetwiste vorderingen.
Zo’n procedure heeft twee grote voordelen: de schuldeiser heeft een veel lager kostenrisico en de schuldenaar betaalt minder kosten.